Yapılan bu  propagandaların oy miktarına etkisi var mı konunun uzmanı ile görüştük.

 
Erciyes Üniversitesi (ERÜ) Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulama ve  
Araştırma Merkezi (ERREM) Müdürü ve 'Biz evleniyor muyuz yoksa eğleniyor muyuz?' kitabının yazarı Mustafa Atak, yaklaşan yerel seçimler öncesi partilerin sokakta seçim araçları ile propaganda yapmalarının  
seçmendeki oy değişimine etki etmeyeceği görüşünde olduğunu belirtti.  
Yüksek bir sesle yapılan müzikli ve sloganlı gezici propagandaların,  
seçmenlerin oy vermesine bir etki oluşturmayacağı ancak televizyon ve  
televizyon benzeri iletişim ve reklam araçlarının propagandalara göre  
daha etkili olduğunu ifade ederek, bazı partilerin bu faaliyetleri ile elde ettiği oy miktarını örnek olarak gösterdi.
 
TELKİN ETKİSİ VAR ANCAK OYA YANSIMAZ
 
Bilimsel anlamda propagandaların insanlar üzerinde bir telkin etkisi oluşturduğunu söyleyen ERREM Müdürü Atak, "Telkinler devamlı söylenen ifadeler olduğu için insanlar üzerinde bir aşinalık oluşturur ve telkin edilen şeyin insanın kendinden bir şey gibi algılanmasını sağlar. Ancak bu telkin ile meydana gelen aşinalık ve kendinden bir şey gibi algılama durumu, seçime katılan insanların oylarının değişmesine, ve diğer partilere kaymasına sebep olmaz. Çünkü bu etki o derece güçlü değildir. Zaten olayın bir de diğer tarafı var: Toplum bu etkiye uygun mu? Türkiye'nin toplumsal yapısı da propaganda ile oyunu değiştirecek bir durumda değil. Seçmen, partiye vereceği oyu ideolojik olarak değerlendiriyor. İdeolojik bir yaklaşımla oyunu partiye veriyor. Hal böyle olunca da propagandanın oya yansıması çok zor görünüyor" ifadelerinde bulundu.
 
GÖTÜRÜSÜ GETİRİSİNDEN FAZLA OLABİLİR
 
Açıklamalarına siyasi partiler tarafından sokaklarda yapılan propagandaların partiler açısından zararlı olabileceğine de değinerek "İnsanları rahatsız eden, yüksek sesle iticilik oluşturan ve sürekli gürültü yapan bu propaganda araçları partilerin seçmeninde bir iticilik oluşturabilir, ya da propaganda yapan partiye oy verme ihtimali olan seçmenin bu gürültüden etkilenip, canı sıkılarak oy vermekten vazgeçmesi de söz konusu olabilir. Sonuçta kararsız seçmenler de var ve en ufak bir olumsuz tabloda bu oy başka partiye kayabilir. Yani bu çalışmaların partiye getirisinden çok götürüsü söz konusu olabilir diye düşünüyorum. Yine bu miktar da çok olmasa da en azından olumsuz manada bu propagandaların etki edeceği kanaatindeyim" yorumunda bulundu. 
 
OY VERMEDE LİDERİN VASIFLARI ÖNEMLİ
 
Partilerin, sokaktaki müzikli ve sloganlı propaganda faaliyetlerinden çok, sahip oldukları lider ve o liderin güvenilir, karizmatik, iletişimi güçlü olması ve tanınmasının oy miktarlarında etkili olduğunu ifade ederek geçmişten günümüze başarılı olmuş bazı parti liderlerini örnek olarak gösterdi. Liderlerin parti başkanlığında etkili duruşunun oy miktarlarında çok etkili olduğunu öne süren Atak, bazı partilerin ise sırf propaganda çalışmaları ile öne çıktığını, ancak yine de oy miktarlarında belirgin düzeyde bir artış elde edemediklerini sözlerine ekledi. Birçok partinin propagandaların bilimsel tarafını gözeterek bu faaliyetleri yapmadığını kaydeden Atak, seçmen üzerinde belirgin bir etkisi olmayan propagandalar için ciddi ücretlerin de ödendiğini paylaştı. 

A+ A-